Nová registrácia vozidiel a ako na to v roku 2025
Archív
Marec 2025 Február 2025 Január 2025 December 2024 November 2024 Október 2024 September 2024 August 2024 Júl 2024 Jún 2024 Máj 2024 Apríl 2024 Marec 2024 Február 2024 Január 2024 December 2023 November 2023 Október 2023 September 2023 August 2023 Júl 2023 Jún 2023 Máj 2023 Apríl 2023 Marec 2023 Február 2023 Január 2023 December 2022
Všetci vedia, že pri prihlásení je potrebné mať uzatvorené PZP, ale mnohí sa pýtajú aj na postup a hlavne poplatky spojené s prihlásením vozidiel. Rozhodli sme sa priniesť informácie pre všetkých motoristov, aby vedeli ako postupovať a čo čaká ich peňaženky pri prihlásení svojich vozidiel.
Kupujete vozidlo ? Čo Vás čaká a neminie. Nová registrácia vozidiel a ako na to v roku 2025
Pretože sa nám končí zimné obdobie a podľa štatistík sa zvyšuje aj predaj nových a aj jazdených vozidiel, často okrem otázok na poistenie dostávame aj otázky týkajúce sa prihlasovanie vozidiel.
Od 1. júla 2023 nadobudla účinnosť nová legislatíva: prijatý zákon č. 109/2023 novelizuje zákon č. 145/1995 Z. z., ktorým sa mení výška správnych poplatkov za registráciu motorových vozidiel na Slovensku. Znamená to významné zmeny v systéme poplatkov, podľa ktorých bude štát pri registrácii vozidla prihliadať aj na jeho environmentálny aspekt. Ako sa poplatky menia, ako ich vyrátať a na čo si dať pozor, vám priblížime v nasledujúcom článku.
Cieľom novely je najmä dôraz na ekologickejšie formy dopravy, takže čerství majitelia hybridov a elektromobilov majú poplatky nižšie. Naopak, registrácia sa predraží majiteľom starších vozidiel na benzín či naftu. Znížil sa tiež koeficient pre vozidlá s vyšším výkonom motora.
Čo sa zmenilo v poslednom období ?
Do 30. júna 2023
Ešte nedávno boli platné dve tabuľky pre výpočet poplatku za registrovanie vozidiel. Jedna určovala sadzby podľa výkonu motora vozidla v kilowattoch a druhá definovala koeficient podľa veku vozidla od 1,00 v čase prvej evidencie až po 0,06 vo veku 16 rokov a viac od prvej evidencie. Výsledná suma bola násobkom hodnoty prvej tabuľky s hodnotou druhej tabuľky. Poplatok tak mali majitelia starších vozidiel nižší, pričom úplne základná sadzba správneho poplatku bola 33 eur. Toľko si zaplatili napríklad majitelia elektromobilov.
Od 1. júla 2023
Od júla 2023 funguje prakticky opačný princíp : nová úprava poplatkov je zameraná environmentálne a na podporu ekologickejších foriem dopravy.
Výška registračného poplatku závisí od emisného štandardu vozidla. Vozidlá s nižšími emisiami oxidu uhličitého a ďalších znečisťujúcich látok budú mať nižší registračný poplatok, zatiaľ čo vozidlá s vyššími emisiami – spravidla teda staršie autá na benzínový a naftový pohon – budú mať poplatok vyšší. Nová legislatíva podporuje používanie alternatívnych palív, ako napríklad elektrina alebo vodík, prípadne iné. Takto sa usiluje podporiť držiteľov ekologickejších áut a ich motiváciu k výmene starších a menej efektívnych vozidiel za novšie a čistejšie možnosti.
Popritom sa znížili sadzby u vozidiel s vyšším výkonom motora na ktoré sa predtým š vzťahovali až priveľmi vysoké poplatky. V súčasnosti je už najvyššia sadzba pre vozidlá nad 210 kW (asi 286 koní) tisíc eur.
Aké registračné poplatky za auto môžete očakávať ?
celkovú výšku poplatku si môžete jednoducho pozrieť v tabuľke zverejnenej na stránke Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorú prinášame aj nižšie :
tabuľka s výškou koeficientov
Tabuľka č. 1
Tabulka č. 2
*) Ekologický koeficient vozidla uvedie systém evidencia vozidiel automatizovane, ak je na konkrétnom vozidle evidovaná emisná trieda vozidla. Ak takáto emisná trieda nie je evidovaná, systém evidencia vozidiel uvedie ekologický koeficient vozidla automatizovane podľa dátumu prvej evidencie vozidla.
Znamená to, že správny poplatok sa nebude znižovať so zvyšujúcim sa vekom vozidla, ale vždy bude rovnaký v závislosti od výkonu motora a ekologického koeficientu vozidla. V spolupráci so Slovenskou poštou a Ministerstvom financií SR boli k novým platbám pripravené nové kódy služieb, ktoré budú používané v platobných kioskoch na dopravných inšpektorátoch.
Poplatky za ELEKTROMOBILY
Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov zostáva v sume 33 eur.
Poplatky za HYBRIDY a za vodíkové vozidlá
Ďalšou výraznou zmenou je, že pre vozidlo s druhom paliva: vodík alebo vozidlo s kombináciou akékoľvek palivo + PHEV (Plug -In hybrid) bude poplatok vypočítaný vo výške 20 % základnej sumy určenej v tabuľke č. 1.
Tiež to znamená, že od 1.7.2023 už nebude zľava z výšky správneho poplatku pre iné hybridné vozidlá s inou kombináciou palív ako podľa predchádzajúcej vety, a ani pre vozidlá s pohonom LPG, CNG alebo tzv. mild hybridy.
Poplatky za zápis držiteľa vozila ŤZP
Poplatok za zápis držiteľa motorového vozidla sa zníži o 50 % pri zápise držiteľa motorového vozidla, ktorým je držiteľ preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom alebo ak ide o motorové vozidlo upravené na vedenie fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a nebol na kúpu motorového vozidla kategórie M1 a N1 poskytnutý príspevok podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Minimálna výška správneho poplatku za zápis držiteľa ŤZP bez poskytnutia peňažného príspevku je v sume 16,50 - eur.
Poplatky za zápis držiteľa tzv. rodinného vozidla
Poplatok za zápis držiteľa motorového vozidla sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur, pri zápise držiteľa motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie s výkonom motora do 110 kW vrátane, ak ide o zápis držiteľa, ktorým je osoba podľa osobitného predpisu uplatňujúca si nárok na prídavok na dieťa najmenej na štyri deti najneskôr do dovŕšenia 19 rokov veku.
Dajme si príklad: Majiteľ si kúpil 7-ročnú Škodu Kodiaq s dvojlitrovým benzínovým motorom (196 kW). Koeficient pre vozidlá vyrobené v roku 2017 je 0,45 a poplatok za vozidlo s takýmto výkonom je 700 eur. Po vynásobení vyjde výsledná suma registračného poplatku 315 eur.
Ak máte viac záujem o výkonné vozidlá, zmena sadzobníka je pre Vás iste výhodná. A naopak, jazdené vozidlá s benzínovým alebo naftovým agregátom majú registračný poplatok vyšší a to v závislosti od veku a výkonu motora.
Je dôležité brať ohľad na to, aké ďalšie vyžaduje registrácia vozidla poplatky: ak už kupujete nové, alebo jazdené vozidlo, potrebujete povinné zmluvné poistenie. Aj jeho výšku určujú poisťovne podľa výkonu motora, veku vozidla a tiež jeho značky a ďalších kritérií. Do výpočtu vstupujú aj ďalšie dôležité faktory: vek vodiča a jeho vodičská minulosť – a to či spôsobil v minulosti nejaké poistné udalosti, ako napríklad nehody alebo iné zavinené škody. Niektoré poisťovne poskytujú zľavy a vernostné akcie, čím sa dá na PZP ušetriť. Výšku poistenia si môžete jednoducho vyrátať na našich stránkach kalkulačky PZP online, rýchlo a jednoducho