Parkujete v mestách a obciach na CHODNÍKOCH? Tento rok sa to SKONČÍ!
Archív
September 2024 August 2024 Júl 2024 Jún 2024 Máj 2024 Apríl 2024 Marec 2024 Február 2024 Január 2024 December 2023 November 2023 Október 2023 September 2023 August 2023 Júl 2023 Jún 2023 Máj 2023 Apríl 2023 Marec 2023 Február 2023 Január 2023 December 2022Mestá dostali rok a pol na to, aby sa pripravili na úplný zákaz parkovania na chodníkoch. Tie priznávajú, že v niektorých lokalitách jednoducho iná možnosť nie je. Na chodníkoch teda nakreslia čiary a osadia značky. Parkovanie tak bude naďalej legálne. Odborníkovi sa nepáči, že sa zavádzajú zákazy, ale nebudujú sa nové parkoviská
Čoskoro čaká na vodičov veľká zmena v parkovaní. Mnohí môžu naraziť na problémy
Vodičov od prvého októbra čaká veľká zmena. Začne platiť zákaz parkovania na chodníkoch. Ten schválili už v marci minulého roka, ale poslanci napokon účinnosť zákona preložili na október 2023. Chceli tak dať dostatočný čas mestám na prípravu.
Podmienky sú zatiaľ benevolentné. Vodiči môžu parkovať na chodníku, ak nechajú voľný aspoň 1,5 metra. Okrem toho poslanci obmedzili parkovanie na chodníkoch len pre vozidlá do 2,8 tony.
Ak si ľudia mysleli, že zmena povedie k tomu, že autá z chodníkov definitívne zmiznú, sú na omyle. Mesto totiž môže vyznačiť parkovacie miesto aj na chodníku. Musí tam byť však osadená značka.
Vyzerá to tak, že mnohé mestá sa k tomuto kroku aj uchýlia. Napríklad, Nitra si urobila analýzu miest, kde vodiči najčastejšie využívajú chodníky na parkovanie. Z analýzy im vyšli úseky, ktoré sa rozhodli ponechať na parkovanie a označia ich.
Pripravenosť sľubuje aj Banská Bystrica. Hľadanie vhodných lokalít na parkovanie a následné označovanie je v procese prípravy.
V trochu inom postavení je hlavné mesto, ktoré už zavádza parkovaciu politiku vo viacerých mestských častiach. Ľudia v zónach môžu parkovať len na vyznačených miestach a nerezidenti si parkovanie musia platiť.
Sú aj časti, na ktorých nemôžu parkovať nerezidenti ani za poplatok. Podľa hovorcu Bratislavy Petra Bublu sa mesto venuje regulácii parkovania na chodníku dlhodobo a koncepčne.
Zmena sa teda v hlavnom meste dotkne len lokalít, ktoré nespadajú do regulovaného parkovacieho systému PAAS.
Parkovaciu politiku zavádza aj Žilina. „V tejto súvislosti rátame na vybraných uliciach aj s parkovaním na chodníkoch. Tieto miesta budú preto vyznačené, aby bolo parkovanie oprávnené.
Vyvoláva to rôzne reakcie verejnosti, ale aj odborníkov :
Odborník: Je to hon na čarodejnice
Motoristický novinár Alexander Štefuca zmenu nešetrí kritikou. Nepáči sa mu, že sa k problémom nepristupuje systémovo a vodiči sú vytláčaní už aj z ciest.
„Mestá nielen v posledných dvoch-troch rokoch, ale v posledných desaťročiach, bojujú s mnohými problémami: ako ľudí ubytovať, ako riešiť dynamickú dopravu a na statickú dopravu sa zabúdalo dlhé desaťročia,“ hovorí odborník.
Dodáva však, že za mnohé problémy si môže samosprávy samé.
„Nemali problém podpisovať veľké projekty, nemali problém s obludnou výstavbou, veď chcú, aby tam ľudia boli a žili, ale nebudovali parkovacie miesta,“ upozorňuje Štefuca.
Súčasné trendy, ktoré majú zvýhodňovať chodcov a cyklistov podľa Štefucu niekedy pripomínajú hon na čarodejnice. Hovorí, že ľudia si nekupujú autá preto, aby druhým ubližovali, alebo zavadzali, ale preto, že ho potrebujú a veria, že ho budú mať kde odparkovať.
„Tieto iniciatívy majú zásadný problém. Neukázali sme ľuďom, kam majú autá zaparkovať. Keď chcem, aby človek nehádzal odpadky na zem, tak mu blízko dáme odpadkový kôš,“ argumentuje odborník.
Priznáva, že chodníky nie sú určené pre autá, ale tie tam parkujú len preto, že sú vytláčané.
Po prvom októbri podľa Štefucu nastane to, že policajti si budú „vychutnávať“ pokutovanie. Namiesto zákazu by podľa odborníka pomohlo prerábať nevyužívané plochy na parkoviská.
Ako sa vyvinie situácia s novým legislatívnym návrhom parkovania v praxi je si potrebné ešte počkať, nakoľko sa rysuje viacero možností pre mestá ako sa s tým aspoň čiastočne vysporiadať. Ako tieto nové riešenia prijme motoristická verejnosť bude tiež veľmi zaujímavé, pretože sa často stretávame s ohlasmi, že doteraz mestá a obce veľmi neriešili systémy parkovania a nepripravovali sa na začiatok platnosti zákazu parkovania na chodníkoch. A teraz to zrazu nechajú voľne vyhniť, aby sa riešenia ponúkali priamo z praxe.
Bude zaujímavé sledovať ohlasy všetkých zúčastnených pár mesiacom po začiatku platnosti predmetnej novely a spustenia zákazu parkovania na chodníkoch.
Info prevzaté z verejných internetových portálov