Prvý júlový deň znamená zmeny v segmente motorových vozidiel.
Archív
Január 2025 December 2024 November 2024 Október 2024 September 2024 August 2024 Júl 2024 Jún 2024 Máj 2024 Apríl 2024 Marec 2024 Február 2024 Január 2024 December 2023 November 2023 Október 2023 September 2023 August 2023 Júl 2023 Jún 2023 Máj 2023 Apríl 2023 Marec 2023 Február 2023 Január 2023 December 2022![Prvý júlový deň znamená zmeny v segmente motorových vozidiel.](userfiles/webthumb_tachometer_mojepzp.sk_20240708_093627_9115037456154.jpg)
Väčšina motoristov asi vie, že Európska únia v rieši v súčasnosti moto segmente viacero výziev. Ale, pochopiteľne, nie všetky takéto nové nariadenia sa stretnú s pochopením samotných motoristov.
Zmeny v segmente motorových vozidiel
Obmedzovač rýchlosti, ktorý vstúpil do platnosti práve prvým júlovým dňom a platí pre nové vozidlá. Informuje o tom portál TopSpeed.sk.
Je to asistenčný systém známy aj ako ISA (Intelligent Speed Assistance) sa od 1. júla 2024 stal povinnou súčasťou všetkých novoprihlásených áut v Európskej únii. „Vo všetkých novoschválených (homologizovaných) autách pre európske cesty platí obmedzovač už od júla 2022. Teraz prichádza na rad druhá fáza tohto opatrenia a systému sa už nevyhne žiadne novoprihlasované auto,“ priblížil portál TopSpeed.
Pochopiteľne že hlavným cieľom je podľa samotnej únie zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ale praktické skúsenosti európskych vodičov zatiaľ hovoria o pravom opaku. Inteligentný obmedzovač rýchlosti vie vodiča upozorniť na to, že nedodržiava maximálnu povolenú rýchlosť podľa platnej legislatívy na danej ceste, no nariadenie EÚ počíta aj s tým, že systém môže do jazdy aktívne zasiahnuť.
Ako ďalej portál uvádza, zariadenie môže v zmysle tejto legislatívy obmedziť výkon motora, ba dokonca začať brzdiť. Vodič síce bude môcť odpor systému prekonať šliapnutím na plyn, no novinky znepokojujú mnohých motoristov, a to aj na základe reálnych skúseností. Najčastejšie sa skloňujú nedostatky systému, ktorý nesprávne číta dopravné značky a technické chyby, ktoré môžu v konečnom dôsledku viesť k tomu, že vozidlo sa pre dopravu stane skôr príťažou a ohrozením.
To by znamenalo presný opak toho, o čo sa Brusel v rámci bezpečnosti na európskych cestách snaží. Minimálne podľa skúseností, ktoré vodiči v rámci svojich obáv prezentovali.
V poistení to môže znamenať aj to, že poisťovne budú viac prihliadať na to, či vozidlo má takýto obmedzovač a či pri napríklad kolízii dodržiavalo predpísanú rýchlosť, pretože pri porušení predpisov, resp. ak vodič prekročil takúto rýchlosť a pôsobil tak dopravnú nehodu, môže poisťovňa uplatniť regres v PZP resp. krátiť poistné plnenie v havarijnom poistení, čo môže previnilca stáť nemálo peňazí.
Samozrejme je dôležité mať kvalitné poistenie, ale aj to samo o sebe nie je zárukou, že sa nič nemôže stať ak by vodič nedodržiaval prepisy na cestách
.
Kvalitné, ale aj lacné poistenie si môžete porovnať na kalkulačke mojepzp.sk rýchlo a jednoducho aj s možnosťou uzatvorenia poistnej zmluvy online na počkanie.
Zdroj : TopSpeed.sk