Vodiči na Slovensku budú platiť nie len za diaľnice
Archív
Február 2025 Január 2025 December 2024 November 2024 Október 2024 September 2024 August 2024 Júl 2024 Jún 2024 Máj 2024 Apríl 2024 Marec 2024 Február 2024 Január 2024 December 2023 November 2023 Október 2023 September 2023 August 2023 Júl 2023 Jún 2023 Máj 2023 Apríl 2023 Marec 2023 Február 2023 Január 2023 December 2022
Kým diaľničný poplatok, resp. diaľničnú známku nemusí kupovať každý motorista, napríklad taký čo tieto cesty nevyužíva, ďalšiemu povinnému poplatku sa nemôže vyhnúť žiadny držiteľ vozidla.
Pozor. Vodiči na Slovensku budú platiť nie len za diaľnice, ale aj za PZP
Ako už v posledných rokoch býva takmer pravidlo, povinné zmluvné poistenie zdražuje neustále a panuje taký predpoklad, že aj naďalej budú rásť ceny PZP pre ďalšie obdobia.
Ako píše agentúra SITA, v dohľadnej dobe by sme mali zaznamenať aj zdraženie povinného zmluvného poistenia (PZP), ktoré je potrebné uhrádzať na každé osobné motorové vozidlo.
PZP zdražuje v podstate neustále. Ale ďalšie tempo rastu by malo byť oveľa výraznejšie. Ako SITA uvádza, že zatiaľ čo vlani dosiahol priemerný medziročný rast cien PZP okolo 5 percent, v blízkej budúcnosti by to mal byť
dvojnásobok, čiže asi 10 percent.
Isté to ale nie je, nakoľko na cenotvorbu PZP vplýva viacero dôležitých faktorov. Patrí medzi ne nielen zdražovanie cien náhradných dielov a práce, ale aj zvýšenie maximálnych limitov, pokiaľ ide o škody na zdraví, o vyše milión eur. Taktiež by malo dôjsť k navýšeniu maximálnych limitov v rámci škôd na majetku a to zhruba o tretinu. Okrem toho máme rátať aj s obmedzením pre zníženie poistného plnenia pri alkohole do jedného promile..
Nevýhodný obchod
Ďalej bolo skonštatované, že PZP má dlhodobo najhorší kombinovaný škodový ukazovateľ, pričom v posledných rokoch sa spriada s minimálnym ziskom. Z tohto dôvodu majú poisťovne významne obmedzený priestor, čo sa týka prijímania zmien vedúcich k vyšším nákladom. Aby teda neboli stratové, musia ceny PZP zvýšiť, aby bol tento biznis rentabilný, resp. výnosný.
Okrem už uvedeného má na rast cien PZP vplývať aj skutočnosť, že rastie počet škôd spôsobených nepoistenými vozidlami. Podľa tvrdenia, že z tohto hľadiska na situácii nič nemení ani rozhodnutie štátu navýšiť minimálnu výšku pokuty za jazdu bez PZP zo 16,60 eura na 50 eur. Aj nová spodná hranica je stále príliš nízka a má len malý odstrašujúci efekt. V súčasnosti by malo byť nepoistených áut niečo cez 200-tisíc, upozornil analytik.
A nie je sám, kto upozorňuje na vážne nedostatky späté so súčasným stavom PZP. Poukazuje na ne aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), podľa ktorého okresné úrady ročne obdržia približne 300-tisíc oznámení týkajúcich sa neuzatvorenia PZP. Pokutu za to však dostane iba minimum vinníkov.
Len za posledných 6 rokov sa malo nakopiť viac ako 1,8-milióna prípadov neuzatvorenia PZP. Vyplýva to z údajov Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Pokút pritom bolo udelených okolo 32 640, a to v celkovej sume niečo cez 3,8-milióna eur. A aby toho nebolo málo, v skutočnosti sa podarilo vymôcť menej ako polovicu z tejto sumy (44 percent).
Čoraz viac bude stúpať aktuálnosť pravidelnej kontroly svojho poistenia PZP a porovnávanie si cien poistenia, ale aj pripoistení. Len kvalitné povinné zmluvné poistenie, prípadne s pripoisteniami, môže byť dobrou zárukou ochrany vlastného majetku a financií.
Ak sa pozrieme na okolité štáty, poistné je v mnohých prípadoch omnoho vyššie ako u nás, čo neznamená, že aj na Slovensku musí byť vysoké, ale zjavne to určuje trend medzi poisťovňami pre ktoré je PZP v súčasnej podobe stratovým biznisom.
Skontrolujte a porovnajte si ceny poistenia na našej kalkulačke mojepzp.sk a ochráňte seba a svoje vozidlá pre vyššími cenami a hlavne pred problémami a s pokutami za neuzatvorené PZP.
Zdroj : SITA